Auty by se mělo jezdit po městě co nejméně, zvlášť když v nich často sedí jenom jeden člověk. Jeden z důležitých důvodů, proč spousta lidí pořád volí ve městě spíš auto než veřejnou dopravu, jsou bezdomovci, na které tam můžete zejména v zimě často narazit. Často zapáchají, někdy jsou opilí, jindy špinaví, a určitě hodně přispěli k tomu, že se veřejné dopravě říká dost nelichotivě „socka“. Podle přepravního řádu by tam neměli ani být, jezdí navíc zpravidla načerno. Řešení tohoto problému vypadá jednoduše: bezdomovci raus! My, co máme domov, tak nasadíme městské policisty, státní policisty, bezplatné udavačské telefony, a bezdomovce z městské hromadné dopravy společnými silami vytlačíme, vedeni ušlechtilou myšlenkou zvýšení prestiže a kvality městské hromadné dopravy.

 Co je na tomhle elegantním řešení problematického? Bohužel vychází z myšlenek fašismu, kdy je potřeba zdravé, znormované, přizpůsobivé, produktivní a poslušné jádro společnosti očistit od cizích prvků, které kdyby tu nebyly, tak by šlo hned všechno lépe (kolik pustili národnímu týmu žilou Kožený nebo Pitr je najednou vedlejší). Na tuto svůdnou myšlenku se nachytala už celá řada pořádkumilovných a zároveň vnitřně naštvaných lidí, a spousta lidí, kteří se nemohli moc bránit, ji naopak dost těžce odnesla
– ať už to byli mentálně postižení, Židé, tuláci, Romové nebo imigranti. Proti myšlenkám fašismu, které ve své době fascinovaly spoustu lidí, naštěstí řada našich dědů bojovala se zbraní v ruce. Řada z nich s fašismem a jeho různými formami ale také rámcově kolaborovala...

Ke komu se chceme v případě bezdomovců v tramvajích vlastně přidat? Zapáchající veřejný prostor, kde se musíte bát, co tam vaše dítě zrovna oblízne? Nebo fašistickou čistku zaměřenou na sociálně slabou skupinu osob? Naštěstí existuje i třetí možnost – přiznat si, že problém bezdomovectví je reálným důsledkem aktuální společenské situace, který bohužel nezmizí tím, že bezdomovce vyzmizíkujeme z našeho bezprostředního okolí. Protože má bezdomovectví negativní důsledky pro naše využívání veřejného prostoru, vyplatí se investovat veřejné zdroje na to, aby se tyto negativní důsledky omezily.

Nemělo by být tak těžké zjistit, co bezdomovci potřebují, aby nemuseli posedávat v tramvajích. Třeba by stačila obří nafukovací růžová tramvaj, kde by bylo teplo, rozdával se tam čaj, a člověk by se tam mohl v klidu nikým nerušen vyspat. Provoz takového zařízení by stál řádově statisíce korun ročně, dalo by se do něj navíc zapojit spousta dobrovolníků. To vypadá jako hodně peněz na podporu sociální skupiny, která není u voličů příliš atraktivní. Nabízí se ale důležité srovnání - na tunel Blanka podporující ježdění auty po městě se z veřejných zdrojů utratily desítky miliard. Pokud by něco jako růžová tramvaj fungovalo a bezdomovců v tramvajích by výrazně ubylo, tak by se určitě podpořila ochota lidí používat veřejnou hromadnou dopravu. Růžová tramvaj by tak nebyla pouze politicky nepopulární investicí do bezdomovců, ale mnohem obecnějším příspěvkem k rozvoji veřejného prostoru.


Velkým problémem se ale ukazuje umístění růžové tramvaje. Městu Praha dokonce jednu obří nafukovací halu věnoval za podobným účelem podnikatel z Liberce, ale město nemá dostatek politické vůle ji někam umístit – zřejmě nikdo nechce zvýšenou koncentraci bezdomovců blízko své čtvrti. Je to smutná politická realita ve vztahu k nejzranitelnějším spoluobčanům, zvlášť když nás čekají dvacetistupňové mrazy. Řešení ale lze najít i v cynickém světě politiky: jak jinak si myslíte, že se ve věčně nespokojené Francii našlo šedesát obcí, které si nechaly hned za svými domy postavit jaderné elektrárny? Městská čtvrť, která růžovou tramvaj (nebo halu) přijme, dostane pro městskou policii dvě nová auta navíc, a jedno krásné dětské hřiště. Oproti Blance samé drobné... 

P.S. Jako bonus vkládám nevinný ilustrační obrázek stažený z internetu - jenom aby kvůli tomu preventivně nezavřeli raději celý portál ihned.cz...